domingo, 1 de octubre de 2017

28/09/17

I avui m'adone del temps que he viscut amb una bena als ulls, potser alguns de vosaltres creieu que no, però, i si vosaltres també teniu una idea equivocada del que és l'animació sociocultural? En aquesta entrada us ajudaré a saber si heu estat o no confosos aquest temps.
Parlem i reflexionem de l'animació sociocultural i els seus camps d'actuació. Sabem realment les funcions de l'animació sociocultural?, on podríem actuar?

Comencem amb aquesta aportació de Guillet:
"L'animació és allò que permet a individus i grups, mitjançant diferents activitats que impliquen, que augmenten, de manera microscòpica, la seua esfera d'autonomia, llibertat, creativitat i d'expressivitat. (...) Es tracta d'una acció (...) que es mesura amb la millora de la qualitat de vida."

Bé, aquest paràgraf resumeix tot el que hem parlat avui en la primera part de la classe on, mitjançant un text d'aquest autor hem treballat diferents formes d'utilitzar l'animació. L'animació sociocultural té tres funcions: produir, facilitar i eludir. L'animador mitjançant ferramentes, com el teatre, pot fomentar la participació ciutadana i facilitar el camí de les persones implicades. Té com a fi empoderar i aconseguir que les persones siguen autònomes, transformant-se en actors del seu propi projecte.

La creació d'un grup aporta moltes coses positives, tots podem creure que el conflicte no és un bon acompanyant, però... i si, arran d'aquest conflicte, totes i cada una de les persones que formen part d'ell, expressen les seues opinions fins a arribar a un consens, uns interessos comuns i es generen relacions comunitàries i reflexions sobre la realitat social?

Sí, que enganyada havia estat aquest temps, pensant en l'animació com diversió i és que no sols és això, és molt més, participació, creació, expressió, recerca de l'autonomia, treball en grup i creació de tèxtils socials.

Mitjançant activitats culturals, podem treballar també l'educació de la ciutadania, la difusió cultural, la millora de la qualitat de vida de la persona, la participació social, es construeix comunitat, una xarxa de relacions socials. Engloba els camps de l'oci educatiu, el cultural i el social.

A més, pegarem una ullada a la política cultural, la qual pretén garantir que tota la ciutadania tinga accés a les activitats culturals, sense cap tipus de limitacions i passe a ser un element actiu i participatiu, no sols un espectador.

Des del meu punt de vista, l'àmbit de l'animació és una oportunitat per poder començar una intervenció socioeducativa. Amb la introducció del o de la menor en activitats relacionades amb temes del seu interès es pot començar un  període de petits canvis. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario