sábado, 25 de noviembre de 2017

"CREANDO FUTURO"

El dia 13 de Novembre, assistírem a una xerrada sobre "Creando futuro"; però, qué es "creando futuro?
Aquest es el nom d'un projecte en xarxa per a la participació juvenil, formada per una serie d'entitats i persones arreu del nostre país, amb l'objectiu de promoure l'educació per a la participació en joves.

Antonio, que era l'home que ens va fer la xerrada ens va fer una pregunta que volem respondre en aquest blog des de la nostra perspectiva: ¿Es essencial la participació?
Nosaltres opinem que SÍ, es necessari que des de  petits ens impulsen i ens ensenyen a participar en la nostra comunitat; i sobretot quan som joves i estem desenvolupant el nostre criteri i el nostre pensament. Creiem que és molt important que la nostra veu, i la veu de la nostra comunitat siga escoltada amb l'objectiu de millorar-la; i açò sols es pot fer participant en ella.

Per altra part, com va dir Antonio, es important distinguir entre entreteniment i participació, ja que no es el mateix però es molt fàcil de confundir. L'entreteniment te com a primer fi la diversió (açò no implica que no puca tindre altres fins com la educació en valors); i aquest fi l'elegix l'animador, que es la persona que duu a terme l'activitat. La participació, per altra banda, te com a fi la transformació, i aquest fi (és a dir, qué i com es vol transformar) l'elegeixen les persones que participen.

En aquesta xerrada parlàrem també de la "sistematització d'experiències" i d'Oscar Jara Holidays, qui va dir  "el coneixemnet ve de la pràctica, de la experiència. La pràctica genera aprenentatge". Així que en primer lloc des d'aquest blog volem desenvolupar la idea de la sistematització d'experiències. En qué consisteix açò? La sistematització d'experiències es un exercici que es desenvolupa sobre experiències pràctiques, amb l'objectiu de documentar la seua evolució, de forma que puguen servir com a referent. Aquesta idea com a treballadors socials ens és molt útil, i es que des de la nostra perspectiva deguem posar en pràctica els coneixements que tenim i ampliar-los segons les nostres errades o els nostres encerts. Com diu ma mare, "ningú naix sabent-ho tot" (Amparo Oltra), així que el millor es ficar-se en marxa, participar i ensenyar-nos de la pràctica que tant nosaltres com els nostres companys i companyes duguem a terme.

Tornant al projecte "creando futuro", podem vore que hi han varies fases segons l'edat que tingues (o curs en el que estigues). La primera etapa es diu "cantera" i és treballa amb xiquets i xiquetes de 2n i 3r d'ESO sobre les emocions, les capacitats i els centres d'interés, dins de l'àmbit de l'educació formal (és a dir, es duu a terme dins de l'escola). En l'àmbit no formal , en esta etapa cada grup (a partir de la 6a sesió) pot anar treballant sobre les propostes que han sorgit en les classes de tutoria, és a dir, dins de l'àmbit de l'educació formal.
La segona etapa s'anomena "creando" i esta subdividida es dues fases: la primera consisteix en la realització de tallers per a gent jove on es tracten alguns temes com la salut, el gènere, l'ocupació, l'exclusió, l'educació, etc.; respecte a la segona subfase, es el moment de ficar en marxa algunes accions de les conclusions extretes prèviament.
Per ùltim, destaca una trobada que es fa entre joves de moltes de les comunitats autònomes, on fiquen en comú les accions que han desenvolupat des de grups autogestionats.

D'aquesta xerrada, com a conclusió, volem dir que ens va agradar molt la forma en que Antonio ens va fer participar i la forma en que ens va tractar, de tu a tu, sense micròfons ni taules pel mig, al mateix nivell; i es que creguem que es una de les millors maneres tant d'ensenyar com d'aprendre.

Deixem ací l'enllaç de la organització "Creando futuro per si voleu saber-ne més": https://redasociativa.org/creandofuturo/


No hay comentarios:

Publicar un comentario