Després de la realització d'un treball
per a una altra assignatura, hem pogut veure com l'animació de grups és una
estratègia d'intervenció eficaç per treballar amb adolescents en conductes de risc.
Les dinàmiques grupals, sorgeixen entorn
a activitats d'oci i temps lliure i constitueixen un marc idoni per
desenvolupar tant un treball individual, com comunitari.
Des de les experiències grupals podem
despertar i motivar l'interès d'aquests joves en accedir a una intervenció amb
un professional.
La formació del grup en aquest col·lectiu
ha de ser realitzada sense pressa, doncs han de ser els mateixos adolescents els que ho inicien.
Per a això és molt important que identifiquem el centre d'interès dels joves
per crear una experiència positiva prèvia a la constitució del grup, i així que
siguin ells mateixos els que proposen repetir-la.
La identitat que els proporcionarà el
grup ha de ser diferent de la del seu grup d'iguals habitual, perquè puguen
adquirir perspectives diferents, nous interessos, nous models de referències,
etc.
D'altra banda, és molt important que el
professional estiga atent a les opinions dels joves i que fomente la
participació de tots ells.
Els primers conflictes que sorgiran en
aquest col·lectiu tindran a veure en que aquest nou grup podrà ser vist com un
rival pels col·legues habituals dels joves, per això serà habitual que alguns
abandonen o que altres s'incorporen al grup.
També és fonamental treballar en el grup
mitjançant normes i pactes ja que es tracta també d'una intervenció, on els
objectius estaran relacionats amb una perspectiva socioeducativa en funció de
les necessitats que presenten els adolescents en risc.
Un acord o pacte, suposa una negociació,
de manera que, negociant i no prohibint podem evitar que els joves desenvolupen
en les dinàmiques de grup actituds i comportaments negatius.
La creativitat i enginy del treballador
social té a veure bastant amb la importància de l'èxit o fracàs en les
activitats que es realitzen amb el grup. És molt important que el professional
siga flexible ja que aquests adolescents tenen canvis motivacionals molt
dràstics, i el que hui els sembla guai, demà potser no.
A més, els adolescents van assumint responsabilitats, la qual cosa els genera protagonisme en les dinàmiques de grup.
A més, els adolescents van assumint responsabilitats, la qual cosa els genera protagonisme en les dinàmiques de grup.
Superada aquesta etapa, alguns grups ja
poden treballar de forma quasi autònoma.
En conclusió podem dir que la formació
d'un grup és una bona manera d'intervenir en adolescents amb conductes de risc
ja que proporciona un àmbit on es pot incidir educativament en hàbits i
actituds mitjançant la creació d'experiències positives i activitats
emocionants.
Podeu trobar més informació al llibre: Tarín, M., & Navarro, J. J. (2006).
Adolescentes en riesgo: casos prácticos y estrategias de intervención
socioeducativa. CCS.
No hay comentarios:
Publicar un comentario